Jak poprawnie eksploatować akumulator GEL i AGM? - SunTrack sp. z o.o.
Jak poprawnie eksploatować akumulator?

Kupując akumulator żelowy lub wykonany w technologii AGM spodziewamy się, że będą one pracowały długo, bezawaryjne a w dodatku można je głęboko rozładowywać. Oczywiście do tego są one zaprojektowane ale nieprawidłowa eksploatacja może znacząco ograniczyć ich żywotność a nawet spowodować ich trwałe uszkodzenie w pierwszym tygodniu użytkowania. Poniżej postaramy się przedstawić kilka najważniejszych aspektów eksploatacji akumulatora przy pracy cyklicznej, które mają znaczący wpływ na ich trwałość.

Akumulator AGM

Głębokie rozładowanie akumulatora

Większość producentów zakłada limit głębokiego rozładowania do poziomu 10.5V a krytyczne rozładowanie które może spowodować trwałe uszkodzenia akumulatora żelowego bądź AGM na poziomie 9.5V. Głębokie rozładowanie nie oznacza, że możemy wyładować akumulator od 0V. Takim sposobem możemy go tylko uszkodzić. Nie należy przekraczać dolnego napięcia 10.5V a dobrą zasadą jest nie rozładowywanie akumulatora poniżej 11V.

Ładowanie akumulatora po rozładowaniu

Powinno być przeprowadzone możliwie jak najszybciej. Bez znaczenia jak głęboko akumulator był rozładowany czy 12V czy 11 czy nawet 9.5V. Akumulator pozostający w stanie rozładowania przez czas dłuższy niż 1-2 dni będzie ulegał zasiarczeniu i traci pojemność nominalną. Tyczy się to zwłaszcza przechowywania akumulatora przez okres zimowy. Pozostawiony akumulator na zimę nawet w ciepłym garażu o poziomie naładowania 11-12V spowoduje jego całkowite zasiarczenie i utratę ponad 80% pojemności. Akumulator podczas składowania warto jest doładowywać raz w miesiącu a najrzadziej raz na 3 miesiące.

Zbyt szybkie ładowanie lub rozładowywanie akumulatora

Większość producentów zaleca czas ładowania i rozładowania na poziomie 0.1C czyli 10% wartości pojemności akumulatora. Maksymalne wartości to 0,2C czyli 20% a więc kolejno dla akumulatora 100Ah będą to wartości 10A oraz 20A. Jeżeli czas ładowania lub rozładowywania będzie przekraczany elektrolit w akumulatorze zacznie się gazować. Uwalniające się pęcherzyki powietrza będą prowadziły do zwiększenia ciśnienia w akumulatorze co będzie prowadziło do pękania cel co skutkować będzie trwałym uszkodzeniem akumulatora poprzez obniżenie napięcia i niemożnością naładowania go powyżej danego produ.

Skorzystaj ze specjalnego rabatu -15%
Wpisz kod: RAB15B
Sprawdź naszą ofertę

Ładowanie akumulatora odpowiednim napięciem

Istotnym aspektem jest odpowiedni dobór prostownika do akumulatora. Nie powinniśmy zbyt często ładować akumulatorów GEL lub AGM zwykłym prostownikiem z uwagi na zbyt niskie napięcia ładowania. Częste ładowanie akumulatora niskim napięciem spowoduje jego trwałe niedoładowanie i spowoduje zasiarczenie co prowadzi do zmniejszenia pojemności. Akumulatory AGM i GEL powinny być ładowane urządzeniem sterowanym mikroprocesorowo z ładowaniem wieloetapowym.

Przechowywanie akumulatora

Jedna z najistotniejszych czynności, która wykonywana źle może prowadzić do poważnego zasiarczenia i trwałego uszkodzenia akumulatora. Jeżeli po zakończonym okresie użytkowania np. po wakacjach schowamy niedoładowany akumulator np 12.1V do ciepłego garażu lub piwnicy i o nim zapomnimy to możemy być pewni, że na następny sezon z akumulatora pozostanie tylko wspomnienie. Bateria po tym czasie będzie zasiarczona i nie będzie nadawała się do użytku.

Aby maksymalnie wydłużyć żywotność akumulatora powinien on być składowany w suchym i ciepłym miejscu +5C lub więcej a przed składowaniem powinien on być naładowany np. prostownikiem do pełna. Dobrze jest też okresowo doładowywać akumulator do pełna. Czas ten nie powinien być częstszy niż 1 miesiąc i rzadszy niż 3 miesiące. W ten sposób przechowywany akumulator zachowa w pełni sprawność i gotowość na następny sezon.

Rozładowywanie akumulatora i ładowanie ponownie

W internecie można znaleźć porady aby akumulator pracował dobrze należy go rozładować do pełna i naładować ponownie. Nie jest to prawdą. Akumulator zachowuje największą sprawność i żywotność jak nie jest rozładowywany wcale. Każde głębokie rozładowanie prowadzi do eksploatacji i zużycia akumulatora co jest naturalnym procesem. Nie należy nigdy celowo rozładowywać i ładować ponownie akumulatora AGM lub Żelowego.

Akumulator AGM

Praca ze stale niedoładowanym akumulatorem

Jest również bardzo niekorzystna i będzie prowadzić do zasiarczenia. Powinniśmy zadbać o to aby nasz akumulator jak najczęściej i regularnie był doładowywany do pełna. Pozwoli to zachować jego wysoką sprawność oraz pojemność.

Wpływ temperatury na żywotność akumulatora

Nominalna temperatura pracy akumulatora to 20C. Każde przekroczenie temperatury o 10% powoduje dwukrotnie szybszą eksploatację. Obniżenie temperatury o 10C powoduje wydłużenie eksploatacji ale czasowo obniża pojemność akumulatora. Należy unikać miejsc instalacji akumulatorów narażonych na wysokie nasłonecznienie i temperaturę. Warto jest zapewnić dobrą wentylację oraz zacienione miejsce instalacji. Na podwyższanie temperatury akumulatora ma wpływ również zbyt szybkie ładowanie i rozładowywanie.

Powiązane produkty

Komentarze (28)

    • Zenek
    • 2021-12-12 11:04:43
    A co w sytuacji, kiedy zostawiam akumulatory AGM na zimę na jachcie? Oczywiście na lądzie, pod chmurką i pod plandeką. Wyciąganie nie wchodzi w grę, bo są za ciężkie i jest ich za dużo (3). Mam dedykowaną ładowarkę. Ale czy mieć je stale podłączone czy lepiej jest włączać ładowanie raz na tydzień przez parę godzin?
    • SunTrack
    • 2021-12-12 11:11:17
    Wszystko zależy od ładowarki. Jeżeli posiada tryb Storage tak jak ładowarki Victron Energy to zdecydowanie dobry pomysł aby zostawić ją podłączoną na stałe. Wtedy ładowarka automatycznie będzie przełączała się na doładowywanie akumulatorów. Natomiast jeżeli jest to zwykły prostownik to można je po prostu raz na 2-3 miesiące doładować. Warto też dodać, że niskie temperatury nie mają wpływ na szybszą eksploatacje akumulatorów a wręcz przeciwnie.
    • Tomasz
    • 2022-07-18 20:19:48
    dzień dobry. chcę użyć akumulatora AGM 12V 7Ah do zasilenia lampy. doczytałem że nie można takiego akumulatora rozładowywać poniżej 10.5-11V. chciałem go po prostu podłączyć jak zasilacz... ale skąd będę wiedział na ile się rozładował? bo lampa przestanie świecić? czy trzeba wstawić coś l, jakiś miernik czy coś, między akumulator a lampę?
    • SunTrack
    • 2022-07-18 20:22:10
    Tomaszu najłatwiejszym rozwiązaniem będzie zastosowanie automatycznego rozłącznika akumulatora BatteryProtect możesz go znaleźć w linku poniżej : https://suntrack.pl/zabezpieczenie-baterii/2452-battery-protect-1224v-65a.html
    • Krzysiek
    • 2023-02-24 19:28:29
    A jaki akumulator polecili byście pod ogniwa PV,oprócz LiFePO4 biorąc pod uwagę ,że np.zimową porą występują niedobory prądowe i taki aku jest często nie doładowany przez dłuższy czas.
    • SunTrack
    • 2023-02-25 08:15:52
    Krzysztofie tak naprawdę chyba tylko LiFePO4 będzie się nadawał. Zależy jeszcze jak długie te niedobory będą bo jeżeli akumulator będzie nie doładowany przez 3-7 dni ale nie będzie całkowicie rozładowany to GEL powinien do wytrzymać. Oczywiście wytrzyma i dłuższe przerwy ale ucierpi na tym znacząco żywotność akumulatora. Istotne też jest jak głęboko akumulator będzie rozładowany bo jeżeli np 11.5V to jeszcze nic strasznego ale jak będzie stał kilka dni w rozładowaniu na poziomie 10V to już poważna sprawa.
    • 2023-03-12 10:30:52
    Witam, Kupiłem agm 10ah do motocykla. Zalany, odczekanie dwie godziny, doładowałem na max. Następnego dnia sprawdziłem napięcie i było 12,5v. Czy to normalne że napięcie spadło po nocy ? Akumulator nie był podłączony do motocykla.
    • SunTrack
    • 2023-03-12 13:41:08
    To najprawdopodobniej objaw pękniętej celi albo skrajnego wyeksploatowania. Stawiam na pękniętą celę. Akumulator niestety do wymiany.
    • Krzysztof
    • 2023-04-11 13:53:00
    Witam. Mam pytanie, czy akumulator AGM 100Ah rozładowany w 60 procentach może stać nieładowany przez około 15godzin, zanim się podłączy ładowarke i czy znacznie ograniczy to jego żywotność jeżeli dzieje się tak prawie codziennie. Z góry dziękuje za odpowiedż i porade.
    • SunTrack
    • 2023-04-27 18:26:47
    Tak bez problemu może oczekiwać na nałdałdowanie. Nawet 2 dni.
    • Paweł
    • 2023-04-27 18:21:10
    Naładowałem akumulatory w skuterze szoprajder sprinter xl używany 12,7 a po przejechaniu ok kilometra spadły do11 5 to DOBRZE czy zle
    • SunTrack
    • 2023-04-27 18:28:12
    Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ zależy to od kilku czynników, takich jak stan akumulatorów, zużycie skutera, warunki jazdy itp. Jeśli akumulatory są zupełnie nowe lub niedawno zostały wymienione, to spadek z 12,7 V do 11,5 V po przejechaniu jednego kilometra może być zbyt duży i sugerować, że coś jest nie tak z akumulatorami lub systemem ładowania. W takim przypadku warto skonsultować się z mechanikiem lub specjalistą ds. skuterów. Jeśli jednak akumulatory mają już trochę czasu i zostały użyte wcześniej, a skuter jest używany w wymagających warunkach (na przykład pod górę), to spadek napięcia może być normalnym zachowaniem i nie ma powodu do niepokoju.
    • Dariusz
    • 2023-05-06 12:37:21
    Witam chcę kupić akumulator do silnika elektrycznego do łodki 110ah.slysze opinie żeby nie kupować zelowki tylko akumulator głębokiego rozładowania.czy jest akumulator żelowy głębokiego rozładowania?a może poprostu wystarczy dobrze eksploatować żelowy.zgory dziękuję za pomoc
    • SunTrack
    • 2023-05-06 13:00:21
    Witam Akumulator żelowy jest jednym z rodzajów akumulatorów głębokiego rozładowania. Inne popularne rodzaje to akumulatory kwasowo-ołowiowe (nawilżane lub bezobsługowe) oraz akumulatory AGM (z matą szklaną wewnątrz). Każdy z tych rodzajów ma swoje wady i zalety. Akumulator żelowy jest zazwyczaj bardziej odporny na wstrząsy i wibracje niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, co jest szczególnie ważne na łodziach. Akumulatory żelowe również są zazwyczaj bardziej trwałe i nie wymagają konserwacji, ponieważ kwas w nich jest związany w żelu. Oznacza to, że są mniej podatne na wycieki i mogą być przechowywane w dowolnej pozycji. Jednakże, akumulatory żelowe są zazwyczaj droższe niż ich odpowiedniki kwasowo-ołowiowe, a także nieco mniej wydajne w niskich temperaturach. Jeśli zdecydujesz się na zakup akumulatora żelowego, upewnij się, że wybierasz model głębokiego rozładowania. Oprócz wyboru odpowiedniego rodzaju akumulatora, ważne jest również prawidłowe jego eksploatowanie. Pamiętaj, że akumulatory głębokiego rozładowania powinny być ładowane za pomocą ładowarki z odpowiednim trybem ładowania, a także powinny być regularnie kontrolowane i naładowane, aby uniknąć uszkodzeń. Podsumowując, akumulatory żelowe głębokiego rozładowania są dobrym wyborem dla łodzi dzięki swojej wytrzymałości i odporności na wstrząsy, jednakże ich cena jest zazwyczaj wyższa niż kwasowo-ołowiowych. Niezależnie od wyboru, pamiętaj o odpowiednim ładowaniu i eksploatowaniu akumulatora, aby zapewnić mu długą żywotność i niezawodność. Warto też zwrócić na uwagę na. maksmalny prąd ładowania i rozładowania który przeważnie wynosi 0.2C czyli dla akumulatora 100Ah będzie to 20A.
    • Dariusz
    • 2023-05-06 16:01:04
    Witam znalazłem 110 na waszej stronie za 1820 zł czy ten akumulator zda egzamin
    • SunTrack
    • 2023-05-07 07:47:55
    Tak ten akumulator będzie pasował. Marka Victron Energy jest znana ze swojej jakości i trwałości. Owszem produkty firmy VE są droższe ale prawidłowo eksploatowany akumulator może starczyć nawet na 10 lat.
    • Darusz
    • 2023-05-11 20:07:35
    Witam chciał bym jeszcze zapytać kupiłem u państwa akumulator 110 gel .przyszedł i podłożyłem go ładowarka Bosch C3 przeliczyłem na ładowanie agm akumulator się ładuje.czy to jest prawidłowe.
    • SunTrack
    • 2023-05-11 20:22:14
    Tak oczywiście charakterystyka ładowania AGM będzie poprawna dla GEL należy jednak zwrócić uwagę na prąd ładowania który nie powinien wynosić więcej niż 21 Amper.
    • Paweł
    • 2023-07-05 18:12:01
    Dzień dobry, piszę tu ponieważ nie mam się kogo poradzić. Jestem osobą niepełnosprawną i staram się o mój pierwszy wózek elektryczny, który jest wyposażony w dwa akumulatory. Myślałem o dobraniu akumulatorów 2x80Ah aby starczyły mi na większe dystanse (coś koło 35km ), tak naprawdę nie wiem ile km będę robił dziennie, na początku pewnie dużo, szczerze to nie mam pojęcia bo to będzie mój pierwszy wózek i wreszcie będę mógł poruszać się sam. Przedstawiciel od wózka odradza mi akumulatory 80Ah, twierdząc że przy tych akumulatorach będę musiał jeździć przynajmniej 10km dziennie, tak żeby rozładowywać je przynajmniej do 70% bo inaczej szybko padną, a jak wezmę 60Ah to ich tak nie skrzywdzę, zasięg to 25km. Nie wiem co o tym myśleć. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam Paweł.
    • Paweł
    • 2023-07-05 18:28:29
    Zapomniałem napisać że chodzi o akumulatory Gel.
    • SunTrack
    • 2023-07-06 09:48:09
    Oczywiście, ważne jest, aby polegać na informacjach od producenta wózków elektrycznych, ponieważ to on ma pełną wiedzę na temat specyfikacji technicznych. Producent powinien być w stanie dostarczyć informacje dotyczące zasięgu, mocy rozładowania baterii oraz energii zużywanej przez proces napędzania wózka. Również istotne jest uwzględnienie technologii baterii, ponieważ różne technologie mają różne charakterystyki degradacji. Na przykład, w przypadku baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LiFePO4), żywotność baterii może być dłuższa, gdy cykle ładowania i rozładowywania są utrzymywane na poziomie do 70%. W związku z tym, warto skonsultować się bezpośrednio z producentem wózków elektrycznych, aby uzyskać dokładne informacje na temat parametrów technicznych, zasięgu, zaleceń dotyczących cykli ładowania i rozładowywania oraz wpływu technologii baterii na żywotność. To pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję przy wyborze akumulatorów do wózka elektrycznego.
    • Michał
    • 2024-08-22 09:52:01
    Dzień dobry. Czy ładowanie akumulatora AGM 200Ah prądem 10A, czyli połową prądu zalecanego, spowoduje jego szybsze zasiarczenie? Akumulator pracuje w trybie buforowym z układem UPS.
    • Piotrek
    • 2025-03-03 12:35:58
    UPS powinien samoczynnie doładowywać akumulator. Oczywiście prąd 20-godzinny jest bardzo dobrą wartością dla doładowania częściowo rozładowanego akumulatora :)
    • Filip
    • 2025-03-03 12:46:09
    Nie spowoduje. Problem może pojawić się przy zbyt szybkim ładowaniu lub nie doładowaniu akumulatora.
    • Marcin
    • 2025-03-08 10:39:52
    Witam. Chciałem zapytać czy jest możliwość zastosowania Aku żel lub agm w aucie gdzie był zwykły akumulator? Czy coś stać się może. Czy alternator będzie pasować? Zaznaczę że auto takie samo z funkcccja start/stop ma możliwość takiego zastosowania.
    • Suntrack
    • 2025-03-08 10:46:00
    Jeżeli jest to akumulator rozruchowy to nie wolno stosować GEL lub AGM lib LiFePO4. Wysoki prąd rozruchu uszkodzi akumulator. Każdorazowo powinien być stosowany akumulator z elektrolitem ciekłym.
    • Marcin
    • 2025-03-09 15:29:30
    Rozumiem to tak że, rodzice w aucie gdzie jest funkcja start stop mają 2 Aku. S
    • Witek
    • 2025-04-27 14:29:04
    do dodga durango o poj. 5896cm3/184 kupiłem akumulator AGM 70AH 760A. Czy jego eksploatacja wymaga specjalnego traktowania?

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz