- Fotowoltaika
- Zestawy fotowoltaiczne
- Regulatory ładowania
- Panele słoneczne
- Akumulatory
- Przetwornice napięcia
- Akcesoria
- Victron Energy
- Panele słoneczne
- Regulatory ładowania
- MultiPlus
- Przetwornice napięcia
- Akumulatory żelowe / AGM
- Akumulatory Carbon / Telekomunikacyjne
- Akumulatory LiFePO4
- Quattro
- Autotransformatory
- Ładowarki
- Izolatory baterii
- Konwertery DC-DC
- Konwertery DC-DC Orion-Tr izolowane 12 / 24 / 48 V
- Konwertery DC-DC Orion-Tr nieizolowane 24 V
- ŁadowarkI DC-DC Orion-Tr izolowane 12 / 24 V
- Ładowarki Orion-Tr Smart DC-DC nieizolowane 12 / 24 V
- Konwertery DC-DC Orion nieizolowane 12 / 24 V,wysoka moc
- Konwertery DC-DC Orion 110V, izolowane 12 / 24 V
- Konwertery DC-DC Orion IP67 24/12 i 12/24
- Konwertery DC-DC typu Buck-Boost 25A / 50A / 100A
- Przełączniki transferowe
- Przewody zasilania nabrzeżnego
- Akcesoria
- Monitorowanie układów
- Dystrybucja DC
- Bezpieczniki DC
- Liczniki kWh
- Przewody komunikacyjne
- Zabezpieczenie akumulatora
- Zarządzanie LiFePO4 BMS
- Orion-TR DCDC Ładowarka
- Cyrix przełączniki
- Obudowy natynkowe
- Izolatory galwaniczne
- Ładowanie samochodu elektrycznego
- All in One
- Ładowarki do akumulatorów
- Agregaty prądotwórcze
- Epever
- AlphaESS
- System montażowy PV
- SRNE
- Huawei
- Szafy Rack
- Dystrybucja DC
- Kamper
- UPS
- Szkolenia
- Akcesoria
Akumulatory
W naszym sklepie oferujemy dwa rodzaje akumulatorów. Akumulatory żelowe dedykowane do fotowoltaicznych systemów ładowania i do pracy cyklicznej oraz głębokich rozładowań a także akumulatory o konstrukcji AGM. Ten typ akumulatorów cechuje się dużą odpornością na szybkie rozładowania i ładowania i może być stosowany w układach fotowoltaicznych z przetwornicą dużej mocy gdzie zachodzi szybki proces rozładowania akumulatora tj. poniżej 3 godzin.
Akumulatory żelowe
Akumulator żelowy 12V
Akumulator AGM 12V
Akumulator żelowy obsługa
Jak składować akumulatory żelowe
Jak ładować akumulatory żelowe i AGM
Jaki wybrać akumulator żelowy czy AGM
Akumulatory żelowe.
Bardzo wiele osób potocznie nazywa tak akumulatory hermetycznie zamknięte, które nie posiadają korków rewizyjnych i są po prostu konstrukcjami bezobsługowymi. Mało kto wie, że pod tym pojęciem może kryć sie zwykły akumulator z elektrolitem ciekłym jak i prawdziwy akumulator żelowy lub AGM. Warto przed zakupem upewnić się czy na samym akumulatorze na pewno napisane jest to co oferuje sprzedawca. Warto również sprawdzić czy taki akumulator jest przeznaczony do (Stand by use) czyli do pracy buforowej np. w UPS albo zasilaczach do monitoringu czy "Cycle Use" czyli do pracy cyklicznej np. w systemach fotowoltaicznych lub wózkach i maszynach elektrycznych. Warto również wspomnieć, że typowy akumulator żelowy lub AGM powinien posiadać informację ile może wykonać cykli pełnych lub ewentualnie 80% lub 50%. Pozwala to ocenić trwałość akumulatora i wybrać odpowiednio jego rodzaj do naszego systemu.
Akumulator żelowy 12V
Konstrukcja akumulatorów żelowych jest bardzo zbliżona do tradycyjnych układów z elektrolitem ciekłym. W szczelnej, hermetycznej obudowie zamknięte zostały ołowiane płyty podzielone na sześć cel oraz zalane kwasem - elektrolitem. Aby osiągnąć efekt zżelowania dodana została krzemionka. Efektem tego zabiegu jest otrzymanie elektrolitu o konsystencji żelu, który nawet po przedziurawianiu akumulatora nie wycieka w nadmiernych ilościach. Akumulatory żelowe świetnie sprawdzają się do powolnego rozładowania najlepiej prądem 20 godzinnym. Przy tak powolnym rozładowaniu mogą zaoferować nawet 110% swojej pojemności. Akumulatory żelowe dedykowane są do systemów fotowoltaicznych oraz do wszelkiego rodzaju wózków i maszyn gdzie rozładowanie nie następuje zbyt szybko. Kolejną cechą akumulatorów z żelowanym elektrolitem jest ich odporność na głębokie rozładowania. Ponadto akumulator tego typu przy głębokim rozładowaniu może pozostać w takim stanie nie tracąc tak szybko swoich parametrów jak zwykła konstrukcja z elektrolitem ciekłym. Spowodowane jest to faktem, że żel z elektrolitem nie odkleja i nie rozwarstwia się tak łatwo od płyt ołowiowych jak ma to miejscu w tradycyjnych konstrukcjach. Warto w tym miejscu zauważyć, że tego typu konstrukcje akumulatorów niezbyt dobrze znoszą szybkie rozładowanie np. dużym prądem przez przetwornice napięcia.
Akumulator AGM 12V
Podobny do poprzedniego akumulator z tą różnicą że elektrolit uwięziony jest w matach szklanych i umieszczony między płytami ołowiowymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu akumulator wytrzymuje dużo większe ciśnienie wewnętrzne i świetnie sprawdza się w systemach z dużym obciążeniem oraz wszędzie tam gdzie rozładowanie następuje w czasie krótszym niż 5 godzin. Mogą to być duże przetwornice napięcia, wózki elektryczne intensywnie eksploatowane oraz innego rodzaju urządzenia elektryczne posiadające duże zapotrzebowanie na energię elektryczną. Akumulatory AGM lepiej również znoszą szybkie rozładowanie oraz bardziej intensywną prace. Pozostałe cechy są wspólne takie jak sposób i napięcie ładowania oraz obsługa czy składowanie.
Akumulator żelowy obsługa
Obsługa konstrukcji z elektrolitem zżelowanym jak i systemów AGM jest podobna. Jeden i drugi typ akumulatora jest bezobsługowy. Nie należy do niego dolewać wody ani kwasu. Należy stosować podobny prąd ładowania a więc nie większy niż 30% pojemności akumulatora wyrażonego w Amperach. Obydwa akumulatory posiadają zawór VRLA, jest to zawór bezpieczeństwa, który otwiera się w przypadku zbyt szybkiego ładowania i gazowania akumulatora. Towarzyszy temu zjawisku charakterystyczny dźwięk jak by gwizd. Należy wtedy niezwłocznie zmniejszyć ładowanie lub wręcz odłączyć akumulator od prostownika bądź układu solarnego. Należ pamiętać, że zbyt szybkie ładowania akumulatorów GEL lub AGM kończą sie zgazowaniem elektrolitu i spęcznieniem akumulatora co w efekcie prowadzi do jego trwałego uszkodzenia. "gotujący się elektrolit" a dokładnie jego opary są szkodliwe dla zdrowia i w przypadku pęknięcia akumulatora nie należy ich wdychać. Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest minimalne napięcie akumulatora. W każdej konstrukcji nie powinno ono przekroczyć 10,5V pod obciążeniem. Poniżej takiego napięcia możemy uszkodzić akumulator trwale. Tym bardziej nie należy pozostawiać akumulatora z tak niskim napięciem przez czas dłuższy niż kilka - kilkanaście godzin. Wyjątek stanowią akumulatory żelowe HAZE gdzie krytyczna wartość napięcia wynosi 9.5V
Jak ładować akumulatory żelowe i AGM
Do ładowania akumulatorów żelowych jak i AGM należy stosować dedykowaną ładowarkę. Nie może to być tradycyjna ładowarka samochodowa z uwagi na fakt, że ładuje ona zbyt małym napięciem a zbyt dużym prądem. Przy ładowaniu akumulatorów powinniśmy zachować zasadę, że prąd nie powinien być większy niż 30% pojemności akumulatora a napięcie powinno wynieść 14,8V. Najbardziej optymalnym prądem ładowania jest prąd dziesięciogodzinny a wiec taki który naładuje nasz akumulator w czasie 10 godzin od zera do pełna.
Jak składować akumulatory żelowe
Obydwa akumulatory składujemy w podobny sposób. Zawsze powinny być naładowane do pełna. Przechowywane w suchym i względnie ciepłym miejscu, temperatura nie może spadać poniżej zera a najlepiej jeżeli będzie oscylowała w granicach 10-20 C. Jeżeli akumulator ma być składowany dłużej niż 3 miesiące należy go doładować do pełna. Do tego celu jednorazowo można użyć prostownika samochodowego. Z uwagi na różnice napięć nie należy ładować zbyt często akumulatorów żelowych i AGM zwykłym prostownikiem a jedynie specjalnym najlepiej mikroprocesorowym.
Jaki wybrać akumulator żelowy czy AGM
Jeżeli decydujemy się na zakup akumulatora żelowego powinien on być podłączony np. do zestawu solarnego albo do systemu o niskim poborze mocy. Tego typu akumulatory dużo lepiej znoszą powolne rozładowania. Jeżeli jednak w naszym systemie znajduje sie duża przetwornica napięcia lub inny odbiornik, który będzie powodował szybkie rozładowanie poniżej 5 godzin, wtedy warto wybrać akumulator AGM. Obydwa akumulatory przeznaczone są do pracy cyklicznej i głębokiego rozładowania. Ich jedyna różnica to czas ładowani i rozładowania systemu. Oczywiście nie oznacza to, że podłączając akumulator żelowy pod dużą przetwornice uszkodzimy go. System w takim układzie będzie po prostu pracował mniej wydajnie ale w dalszym ciągu będzie działał. Tak samo w analogicznym przypadku jeżeli podłączymy akumulator AGM do wolno ładującego się systemu akumulator nie ulegnie uszkodzeniu.








